sierpnia 09, 2010

tarta śliwkowa


tarta wg Pierre Hermé ( "Desery"), mistrza kuchni francuskiej. Jak dotąd większość przepisów z tej książki kończyła się u mnie delikatnie rzecz ujmując niewypałem, jednak nie zrażając się trenuję dalej i mam nadzieję, że kolejne próby odtworzenia deserów inspirowanych mistrzem zostaną uwieńczone sukcesem;) Spód wyszedł odrobinę za cienki jak na mój gust, za to miał przyjemny mleczny smak. Proponuję piec tartę trochę dłużej, moja mogła jeszcze posiedzieć w piecu. Zdecydowanie bardziej przypadło mi do gustu poprzednie blogowe ciasto - kruche ze śliwkami.

Składniki (tarta o średnicy 22-24 cm):
na spód (podane proporcje na 500 g spodu)
  • 190 g masła o temp. pokojowej, pokrojonego na małe kawałki
  • 1 łyżeczka miałkiej soli
  • 50 ml zimnego mleka pełnotłustego lub wody (użyłam mleka)
  • 250 g mąki, przesianej przez sitko
tarta
  • 300 g spodu
  • 500 g śliwek
  • 110 g cukru pudru
Wykonanie:
  • masło rozgnieść drewnianą szpatułką w salaterce i lekko utrzeć. Wlać mleko, dodać sól, mieszać aż sól się rozpuści, połączyć z masłem ciągle mieszając. Stopniowo dosypywać mąkę, mieszać, aż składniki się połączą. Ciasto przełożyć na stolnicę, wygniatać aż będzie gładkie. Z ciasta uformować kulę i lekko spłaszczyć dłonią. Ciasto zawinąć w folię spożywczą i wstawić do lodówki na 2 godziny.
  • nagrzać piekarnik do 200 C. Każdą śliwkę naciąć wzdłuż jednej strony, usunąć pestkę; nie kroić na połówki. Ciasto wyjąc z lodówki, rozwałkować na okrągły placek o grubości 4 mm. Formę na tarte o średnicy 22 cm posmarować masłem i wyłożyć ciastem (z podanego przepisu na spód wychodzi odrobinę więcej ciasta, resztę można zamrozić). Odkroić ciasto wystające z formy i wyrównać brzegi. Spód ciasta ponakłuwać widelcem i posypać 40 g cukru. Śliwki rozchylić i rozłożyć na cieście wypukłą stroną do góry, posypać 40 g cukru. Wstawić do piekarnika, piec 30 minut. Odstawić do ostygnięcia, posypać pozostałym cukrem pudrem.

Brak komentarzy: