sierpnia 09, 2010

chleb żytni z ziemniakami


kolejny chleb na zakwasie z przepisu mirabellki
lekko wilgotny, delikatny w smaku, nie za kwaśny, kilka dni zachowuje świeżość, zdecydowanie polecam!

podaję lekko zmodyfikowane za mirabellką:

Składniki na zaczyn:
50 g zakwasu 
200 g mąki żytniej (cała typ 720)
200 g wody

składniki na ciasto chlebowe:
250 g ugotowanych ziemniaków (bez soli)
600 g mąki żytniej chlebowej (dałam typ 720)
225 g letniej wody
2 łyżeczki soli
400 g zaczynu j.w. (dodałam cały 450 g)


Wykonanie:
Zaczyn należy zacząć ok. 1,5 dnia wcześniej (skróciłam do jednej doby); do 50 g zakwasu dodawać w trzech etapach mniej więcej równe części mąki i wody
ziemniaki zmiksować z połową szklanki ciepłej wody oraz z solą. Mąkę przesiać, wymieszać z ziemniakami, dodawać pozostałą wodę stopniowo aby uzyskać klejące ciasto. Nie wyrabiać za długo. Konsystencja nie może być ścisła. Zostawić przykryte na około 40 minut.
Przełożyć do formy wysmarowanej olejem i otrębami (użyłam 2 keksówek). Odstawić w ciepłe miejsce szczelnie okryte folią, do podwojenia objętości ( u mnie 5 godzin). Nagrzać piekarnik do 230 C. Powierzchnię chleba lekko zwilżyć, wstawić do nagrzanego piekarnika, po 10 minutach obniżyć temperaturę do 210 C i piec jeszcze 40 minut. Po upieczeniu studzić na kratce. 

Brak komentarzy: