października 25, 2010

bułgarska zupa z dyni


 obchodziłam tę dynię z każdej strony; dumałam, szukałam premierowego przepisu; jej smak zawsze kojarzył mi się z marynowanym dodatkiem do drugiego dania i w takiej formie niespecjalnie przypadł mi do gustu. Przepis, który poszedł na pierwszy ogień, okazał się strzałem dziesiątkę. Zupa bułgarska z dyni, z dodatkiem papryki i ryżu, gęsta, aromatyczna wchodzi bezapelacyjnie do mojego ulubionego zestawu obiadowego. Jest zresztą na tyle syta, że z powodzeniem może służyć jako danie główne. W odróżnieniu od większości dyniowych zup (kremów), tutaj nie miksujemy składników,  za to pozwalamy rozkoszować się podniebieniu kawałkami dyni. Szybka i nieskomplikowana w przyrządzaniu. Smakuje wybornie z utartym serem o ostrym smaku i ciepłymi grzankami. Przepis pochodzi z książki Biruta Markuza "Zupy". Podawać od razu (ze względu na ryż, który pęcznieje w zupie). 
 

Składniki:
  • 35 dag obranej dyni, pokrojonej na kawałki
  • 1 średnia cebula, posiekana
  • duży strąk czerwonej papryki, pokrojonej w paski
  • 2 łyżki oliwy
  • pół szklanki ryżu, umytego, suchego (polecam dać odrobinę mniej)
  • 1,5 l rosołu z kostki
  • 2 łyżki ketchupu
  • łyżeczka łagodnej papryki w proszku
  • pół szklanki śmietany lub kubek jogurtu (dałam jogurt)
  • sól
Wykonanie:
Do głębokiego garnka wlać oliwę, silnie podgrzać, dodać paprykę i cebulę. Gdy papryka i cebula się zarumienią, wsypać ryż i mieszać drewnianą łyżką aż ryż lekko zżółknie. Dodać dynię, chwilę przesmażyć i wlać rosół. Gotować około 20 min. na średnim ogniu, posolić, dodać paprykę w proszku; tuż przed podaniem doprawić ketchupem i śmietaną/jogurtem. osobno w miseczce podać żółty ser o ostrym smaku i ciepłe grzanki.
 

zupa bierze udział w akcji Festiwal dyni

Brak komentarzy: